Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Hvorfor er søvn vigtigt for teenagers?

Hvorfor er søvn vigtigt for teenagere?

Dato:

Kategori: Søvnråd

Det er langt fra alle teenagere, der sover de anbefalede 8-10 timer hver nat. Får en teenager ikke stillet sine søvnbehov, kan det resultere i en forstyrret døgnrytme, der nedsætter indlæringsevnen.

Hvad kendetegner teenageres søvnproblemer?

Klokken har passeret kvart over sengetid, men alligevel nedprioriterer nogle teenagere deres søvn. Med et par gode søvnråd som faste sengetider, sluk for alle de digitale fristelser inden sengetid og lad elektronisk udstyr ”overnatte” i et andet rum, kan du som forældre sørge for, at din teenager får en bedre og mere rolig nattesøvn.

Lettere sagt end gjort

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort at få en teenager til at acceptere og overholde ”søvnreglerne”. Smartphonen er for mange teenagere en fast del af både deres aften- og morgenritual, og en teenager bliver let fristet til at snooze om morgenen, hvis de først falder i søvn sent om aftenen.

Smartphone, tablet og computer er no-go inden sengetid

Er fristelsen for stor til, at din teenager kan lægge sin tablet, computer eller smartphone fra sig om aftenen, findes der applikationer, som ”låser” adgangen til de digitale fristelser i nattetimerne. På den måde sikrer du, at din teenager undgår det blå lys, der kommer fra smartphonen eller iPad’en, som forstyrrer nattesøvnen.   

Teenagere bør prioritere deres søvn

Konsekvenserne for teenagere, der får for lidt søvn, er, at de har større sandsynlighed for et nedsat immunforsvar, depression og fedme. Det skyldes, at manglende nattesøvn giver mangel på overskud, som medfører en større trang til tomme kalorier. De tomme kalorier kan resultere i et svækket immunforsvar og en nedsat koncentrationsevne.

Selvom en løftet pegefinger om specifikke sengetider kan have den modsatte effekt, er det vigtigt, at du hjælper din teenager med at prioritere sin søvn. Kommer teenageren først ind i en ond søvnspiral, kan det være svært at finde tilbage til en god søvn igen.

Eftermiddagsluren er ikke altid en god idé

De fleste forældre kan formentlig nikke genkendende til, at deres teenager gerne tager en powernap om eftermiddagen efter skole eller fritidsjob.

Problemet med en powernap er, at hvis luren er for lang eller ligger for sent på dagen, kan powernappen påvirke kvaliteten af nattesøvnen negativt, da det kan være svært at falde i søvn om aftenen. Det bliver altså sværere for din teenager at indfri de 8-10 timers søvn, som de fleste teenagere har behov for.  

For meget søvn i weekenden kan ødelægge søvnrytmen

Det kan også være, at din teenager forsøger at kompensere for sin manglende søvn ved at sove længe i weekenden. Hvad der synes som den oplagte mulighed for at indhente den tabte søvn, har desværre ikke den forventede positive effekt. Det kan resultere i, at du har en endnu mere søvndrukken teenager mandag morgen.

Faste sengetider giver en bedre søvnrytme

Selvfølgelig er det okay, at en teenager sover længe en gang i mellem. Det hjælper bare ikke, at din teenager forsøger at indhente den manglende søvn fra den forgangne uge ved at sove til langt op ad formiddagen i weekenderne. I stedet er det en god idé, at have nogenlunde faste sengetider – både til hverdag og weekend - for derved at skabe en mere jævn søvnrytme, som giver din teenager mere energi, når væggeuret ringer mandag morgen og ikke mindst til resten af ugen.