Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Kvinde ligger i en seng i lyst soveværelse

Sådan sover du bedre i varmen

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Tropenætter, Sommerdyner, Topmadras

Hvor mange nok glæder sig til sol og varme i dagstimerne, så kan varmen for mange være forstyrrende for søvnen og gøre det svært at falde i søvn.

Det skyldes, at kropstemperaturen falder med op mod 1 grad, når vi sover, fordi kroppen nedsætter energiforbruget. Men når temperaturerne ikke kommer under de 20 grader, så har kroppen sværere ved at køle sig ned. Mange vil derfor opleve uro og irritation i kroppen.

Vi har samlet 7 simple råd, der kan hjælpe dig til en bedre søvn i de varme nætter:

1. Hold soveværelset køligt

Sørg for at holde soveværelset så køligt som muligt gennem hele dagen. Det kan du bl.a. gøre ved at sørge for en god udluftning, og gennemtræk i løbet af dagen. Du kan også holde rummet køligere ved at holde solen ude af rummet, ved eksempelvis at trække gardinerne for.

Er det ikke tilstrækkeligt, kan du anskaffe dig en blæser, der kan fordele og cirkulere luften rundt i rummet.

2. Køl dig selv ned inden sengetid

Tag et lunkent eller køligt bad inden du går i seng. Dettvil medvirke til at køle kroppen ned, og dermed give dig en bedre søvn.

3. Sov i det rette sengetøj 

Der er flere måder at sikre, at dit sengetøj hjælper med at holde dig kølig om natten. Først skal du sørge for, at dit sengetøj er lavet af 100% bomuld eller i et andet åndbart, naturligt materiale. Sengetøj lavet af polyesterblandinger får dig nemlig til at sove varmt.

For det andet skal du overveje, hvilken type sengetøj som, passer bedst til dig. Sengesæt i flannel vil føles ekstremt varmt, hvorimod percale og satin vil føles køligere. Vores sengetøj i hør vil give dig en kølig soveoplevelse, da det naturlige materiale er åndbart samt fugttransporterende. Dermed får du en behagelig og tør nattesøvn.    

4. Drik noget koldt

Drik noget koldt kort før du går i seng, da det også vil hjælpe på nedkøling af kroppen. Drik dog ikke så meget at du skal op og tisse flere gange i løbet af natten! Og undgå alkohol, da alkohol skaber en usammenhængende søvn og får kroppen til at svede mere.

5. Spis ikke kort før du går i seng

Et større måltid sætter gang i forbrændingen, hvilket fører til en højere kropstemperatur. Derfor bør du undgå større måltider lige inden sengetid.

6. Drop dynen

Skift dynen ud med et lagen, når temperaturen i soveværelset er for høj. Ellers anbefales det, at man benytter sig af en sommerdyne, der gør det nemmere for kroppen at ånde og temperaturregulere.

7. Anskaf dig en god topmadras

En god topmadras absorberer sved, hvilket gør at du ikke bliver så fugtig i løbet af natten. I de varme nætter kan man svede helt op til halvanden liter væske pr. nat, og derfor er det vigtigt at skifte sengetøj jævnligt i løbet af sommeren.
 


Har du nogle gode råd til, hvordan man kommer igennem de varme sommernætter? Så del dem gerne med os i kommentarfeltet!