Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom

UDSALG OG ANDRE GODE TILBUD - SPAR OP TIL 60%

KØB NU
Hvorfor er det en god idé at strække sig om morgenen?

Hvorfor er det en god idé at strække sig om morgenen?

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvn, Soveværelse

Udstrækning er vigtigt for din krop om morgenen, men det er sikkert ikke det første, du tænker på, når du slår øjnene op. Men at strække ud er med til at kickstarte blodcirkulationen i kroppen og derved dit energiniveau. Udstrækning kan give dig den bedste start på dagen, hvilket hænger sammen med, at det har følgende indvirkninger på din krop: 

  • Øger fleksibiliteten i muskler og led
  • Forbedrer blodcirkulationen
  • Fjerner spændinger
  • Forebygger stress


Læs med og bliv klogere på, hvorfor det er en god idé, at du gør udstrækning til en del af din daglige morgenrutine.    

Øg fleksibiliteten i dine led

Din alarm vækker dig, og det virker måske fristende at snooze et par gange, fordi du ikke føler dig helt vågen endnu. Udstrækning om morgenen er kroppens ”alarm”, der sender signaler til hjernen om, at det er tid til at vække dine muskler. 

Når du strækker dig om morgenen, øger du fleksibiliteten i dine muskler og led, hvilket gør det lettere for dig at komme ud af sengen. Ved at du øger fleksibiliteten i muskler og led, nedsætter du risikoen for, at du får leddegigt eller svækker din balance, hvilket kan resultere i skader.

Når du strækker dig om morgenen, øger du fleksibiliteten i dine muskler og led

Sæt gang i blodcirkulationen 

Du ligger ofte i den samme sovestilling i længere tid ad gangen i løbet af natten. Det gør, at dine muskler kan føles stive af manglende bevægelse, når du vågner. Grunden er, at mens du sover, slapper dine muskler af, og både dit blodtryk samt din hjerterytme falder. 

Ved at strække ud om morgenen, sætter du gang i blodcirkulationen i kroppen igen, som kickstarter dit energiniveau. Det er ikke kun om morgenen, at udstrækning er med til at få gang i kroppen. Sidder du stille i mere end en time, er det en god idé, at du strækker ud og får gang i kroppen, og derved får gang i blodcirkulationen igen. Det vil gøre dig mere produktiv efterfølgende. 


Ved at strække ud om morgenen, sætter du gang i blodcirkulationen i kroppen igen, som kickstarter dit energiniveau

Forebyg stress ved at strække ud

Det kan være svært at stå ud af sengen, når du ved, at du har en stressfyldt dag foran dig. Men ved at strække ud om morgenen, kan du fjerne ubehagelige spændinger i kroppen, som kan være skyld i den stress, som du føler. Udstrækning kan således bidrage til at gøre dagen mere overskuelig. Du vil få lettere ved at se positivt på dagens kommende udfordringer, og du vil få nemmere ved at undgå at blive stresset

Stræk ud i 30 sekunder ad gangen 

Når du strækker ud, bør du holde hvert stræk i 30 sekunder ifølge anbefalingerne. På den måde fjerner du nemmest spændingerne, og dine muskler får samtidigt bedre tid til at strække sig. Bagefter slapper du helt af og trækker vejret normalt igen, indtil du strækker dig igen.   

Når du strækker ud, bør du holde hvert stræk i 30 sekunder

Udstrækning sker instinktivt   

Det er ikke kun mennesker, der strækker sig efter en god powernap eller nattesøvn. Forskellige dyrearter strækker sig også rent instinktivt, efter de har taget sig en lur. Hunde og katte strækker eksempelvis forpoterne frem og svajer i ryggen, mens fisk spreder og vinker med finnerne, når de vågner.

Det ligger til dyrenes natur at strække sig, fordi det øger deres mobilitet. Det understreger, at udstrækning er en god måde at starte dagen og få gang i din krop på. 

Kilder: 

http://www.livestrong.com/article/355285-why-do-you-stretch-after-sleeping/
https://www.thrillist.com/news/nation/heres-why-you-instinctively-stretch-when-you-wake-up
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-straekker-man-sig-om-morgenen