Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom

FANTASTISKE JULETILBUD - SPAR OP TIL 50%

SE JULETILBUD NU
Far der bliver vækket af sit barn

Hvor meget søvn har vi brug for?

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvnbehov

Søvnbehov er et emne, der optager mange danskere, og vi er i stigende grad bevidste om, hvor vigtig søvn er for vores velbefindende og overordnede sundhed. Søvn er en væsentlig del af vores liv, og vi bruger i gennemsnit en tredjedel af livet på at sove. Derfor er det vigtigt, at vi sover i optimale omgivelser og ligger på en god madras. Det kan du blive klogere på i vores madrasguide, som besvarer både stort og småt om, hvordan du vælger den rigtige madras. 

Se vores madrasguide

Men hvor meget søvn har du egentlig brug for, hvis du skal fungere optimalt? Svaret afhænger af, hvem der spørger. Vi har nemlig meget varierende søvnbehov, og der er flere ting, der spiller ind på det enkelte menneskes søvnbehov. 

Kend dit søvnbehov

Hvor mange timer skal man sove? Nogle får for lidt søvn, andre får en tilpas søvnmængde eller ligefrem for meget. Kunsten er at finde et niveau, hvor du føler dig veludhvilet. Hvis du vågner af dig selv, før vækkeuret ringer, så har du fået nok søvn. Fungerer du godt om dagen, tyder det også på, at du får den rette mængde søvn. Derfor er det ikke så vigtigt, hvor mange timer du som voksen sover, så længe du er udhvilet og føler dig godt tilpas. Føler du dig derimod træt i løbet af dagen, kan det skyldes, at du ikke får dækket dit søvnbehov om natten, eller at du måske er overtræt efter for meget søvn. 

Mange lever efter mantraet om, at 7-8 timers søvn er det optimale. Det vil også være tilfældet for rigtig mange. Der vil dog altid være undtagelser, og voksnes søvnbehov kan variere fra 4 til 12 timer per nat! Nogle har fra naturens side brug for meget søvn. Søvnlægen Søren Berg kalder dem longsleepers, mens de, der klarer sig fint med få timers søvn betegnes som shortsleepers. Hvorfor der er denne forskel er uklart, men vores gener spiller formentligt en rolle for søvnbehovet. 

Alder, helbred og årstiden påvirker dit søvnbehov

Dit søvnbehov afhænger i høj grad af din alder og dit helbred. Børn og teenagere har brug for meget søvn, fordi deres krop udvikler sig meget under søvnen. For de fleste falder behovet for søvn med alderen - indtil man kommer længere op i årene, hvor man ligesom små børn, desuden får brug for at tage dagtimerne i brug for at dække søvnbehovet.

Forskere fra National Sleep Foundation har undersøgt menneskets søvnbehov i forskellige livsfaser. I illustrationen nederst på siden kan du se, hvad det anbefalede søvnniveau er for din aldersgruppe.

Helbredet spiller også ind på søvnbehovet, fordi kroppen restituerer og regenererer celler under søvnen, så vi er genopladet til næste dag. Er du syg i en kort periode, eller lider du af en kronisk sygdom, vil du have et større behov for at sove end normalt, fordi din krop arbejder på at forny cellerne, mens du sover. Medicin kan også medføre større træthed og et større søvnbehov end normalt.   

Årstiderne har også betydning for, hvor meget søvn du behøver. Om vinteren er der færre dagtimer og mindre lys. Derfor producerer hjernen mere af søvnhormonet melatonin. Vi danner mere melatonin, når det er mørkt, og stoffet er med til at gøre os trætte. Derfor anbefaler søvneksperter også, at du undlader at se TV eller andre elektriske skærme den sidste time før sengetid, da det hæmmer vores produktion af melatonin, og dermed gør det sværere for os at sove. Da vores søvn let påvirkes af lys og mørke, er der desuden mange, der sover en halv til en hel time mere i vinterperioden.

Kan man sove for meget?

De fleste vågner af sig selv, når de er udhvilet. Du bør ikke sove længere, da det kan gøre dig overtræt og uoplagt i løbet af dagen. Longsleepers bliver dog ikke nødvendigvis overtrætte, hvis de sover mere end gennemsnittet, fordi de naturligt har et større søvnbehov.

Du kan forsøge at sove ekstra meget for at indhente tabt søvn, men kun hvis det drejer sig om en kort periode - f.eks. efter en hård uge. Det er dog forudsat, at man er sund og rask. Gentagen søvnmangel over flere måneder kan ikke indhentes, og kan derfor nemt give helbredsproblemer. 

Det kan blive en dårlig vane at sove mere end nødvendigt. Derfor er det godt at være opmærksom på sit søvnbehov, og hvad der kan være skyld i, at du nogle gange kan have brug for mere søvn end normalt.

I nogle perioder kan vi klare os med mindre søvn for at blive udhvilet, mens vi på andre tidspunkter har et ekstra stort søvnbehov. F.eks. oplever mange, at de sover mindre i sommerperioden, fordi der er lysere og varmere. Hvis vi har været under pres, dyrker meget sport eller er lidt småsyge, kan vi få brug for at sove lidt ekstra. Læs mere om, hvorfor søvn er vigtig for dig her

Får du den søvn du har brug for?

Skriv en kommentar til indlægget herunder og fortæl os om dine søvnbehov.

Søvnbehov

Mål dit søvntal med JYSKs søvntest

Er du nysgerrig omkring din egen søvn? Tag vores Søvntest og find dit søvntal i forhold til andre personer som dig.
 

 

Martin JYSK
Simone

Mit søvnbehov er enormt, synes jeg, og jeg føler mig træt 2 tredjedele af døgnet ! Jeg er 23 og mor til en pige på 1,5. Min kæreste og jeg går som regel omkuld mellem 20:15 og 21:30 og har gerne været meget brugt for energi fra 17-18 tiden. Min datter vågner mange gange om aftenen og natten, indtil hun kommer ind til os og sover. Her fylder hun i sengen så vores søvn er ofte afbrudt flere gange. Normalt vågner vores datter omkring 05:30, hvor vi står op en halv time senere.
Derudover spiser min kæreste og jeg mange kalorier og dyrker ingen motion, så vores dagsrytme er generelt for dum.

Martin

Hej Simone

Mange tak for din kommentar.
Forklaringen på at afbrydelser i nattesøvnen gør os ekstra trætte, skal findes i vores søvncyklus, som består af flere stadier. De vigtigste stadier er den lette søvn kaldet REM (rapid eye movement) og den dybe søvn. Når specielt den dybe søvn afbrydes, vil kroppen ikke restituere optimalt, hvilket mærkes som træthed. En sund diæt og motion kan dog have en positiv indvirkning på både jeres søvn og energiniveauet i løbet af dagen.

/Martin
 

Lasse Heegaard Rytz

Hey Martin!
Hvad kan man gøre for, at man ikke vågner om morgen mens man er i den dybe søvn?
/Lasse

Hej Lasse. Hvis ikke du har tid til at vågne af dig selv, så kan jeg anbefale et vækkeur med wakeup light. Lyset tænder en 1/2 time før selve uret ringer, og bliver langsomt stærkere. Dette gør at du langsomt trækkes ud af den dybe søvn, og altså ikke vågner med et sæt. /Andrea

Kommentarer