Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Sovende kvinde

Sådan undgår du jetlag og de ubehagelige symptomer

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Jetlag, Søvn, Rejse

Vi er alle indrettet med et indre genetisk ur, der fortæller os, hvornår vi bør sove eller være vågne. 

Når vi flytter os med stor hastighed til nye tidszoner, kommer der uorden i det indre ur, som ikke kan følge med rejsehastigheden. Jetlag er betegnelsen for det ubehag, vi oplever, når kroppens rytme skal vænne sig til en ny tidszone. 

5 gode råd til at undgå jetlag

Kvalerne ved jetlag kan minimeres. Ved at lave følgende småjusteringer, kan du selv gøre meget for at undgå eller mindske effekten af jetlag:

  1. Indstil dit ur til den lokale tidszone på destinationen, allerede når du går ombord på flyet. Derved tilpasser du dig den nye døgnrytme hurtigst muligt.
  2. Sørg for at få nok væske, da et underskud kan give jetlagsymptomer. Og undgå alkohol og koffein fra te og kaffe i 3-4 timer før du skal sove, da det bidrager til dehydrering og kan stimulere dig, så det bliver sværere at falde i søvn.
  3. Medbring ørepropper og bind til øjnene, så lyd og lys ikke forstyrrer dit søvnbehov.
  4. Ophold dig i dagslys så meget som muligt, når du kommer frem, da det hjælper med at regulere dit indre ur.
  5. Følg den lokale døgnrytme, hvad angår spisetider og sengetider. Hold dig vågen selvom du er træt, og gå tidligst i seng kl. 21 lokal tid.

Skal du på en længere rejse, så kan det være en fordel at begynde at indstille dig på den nye døgnrytme allerede et par dage før, du rejser, ved at gå tidligere eller senere i seng.

Jetlag er typisk værst for A-mennesker og ældre

Det er meget individuelt, hvor stærkt vi bliver påvirket af jetlag. B-mennesker får typisk mindre jetlag, fordi deres døgnrytme er lidt længere end 24 timer. Derfor er det nemmere for B-mennesker at forlænge døgnet, hvilket er det, der sker, når vi rejser vestpå. Flere oplever også, at jetlag rammer dem hårdere, jo ældre de bliver. Er du over 50 år, vil det være mere vanskeligt at undgå jetlag.

Hvor lang tid varer jetlag?

Når du krydser mere end 4 tidszoner på din rejse, øger det sandsynligheden for, at du får jetlag med i bagagen. Men jetlag kan også opstå, når blot du krydser 2 tidszoner. En tommelfingerregel hedder, at jetlag varer 1 dag pr. tidszone, du har krydset. I de værste tilfælde kan jetlag stå på i helt op til 2-3 uger, før din døgnrytme igen er synkroniseret til lokaltiden.

Jetlagsymptomer

Jetlag kan være skyld i mange dårlige oplevelser. Forskydninger i døgnrytmen kan gøre dig mindre produktiv på forretningsrejser eller ligefrem føre til, at du bliver mere tilbøjelig til at begå fejl. Jetlag kan også være skyld i, at du som turist får mindre glæde af de første feriedage.

Symptomer på jetlag er ofte dårlig nattesøvn, lammende træthed, søvnløshed, irritation, fordøjelsesbesvær, utilpashed og kvalme. Jetlag kan endda give dig en følelse af, at du har en alkoholpromille på 0,5% - 0,6%. Det er dog ikke en promille, der kan spores eller måles. 

Fester, der strækker sig ud på de sene nattetimer, eller skifteholdsarbejde kan også slå døgnrytmen ud af kurs og give jetlagsymptomer.

Rejseretning har betydning for døgnrytmen

Der er forskellige former for jetlag, og symptomernes styrke afhænger bl.a. af, hvilken vej du rejser. Når du rejser mod nord og syd, vil du sjældent opleve jetlag. Går turen derimod mod øst eller vest, er der særlige forholdsregler, du kan følge for at undgå jetlag.

Rejser østpå giver mest jetlag

Rejser du mod øst, er der større chance for at stifte bekendtskab med jetlag, og det er uanset om det er på hjem- eller udrejsen. Når vi rejser mod øst, taber vi timer, og det fremskynder tidspunktet for, hvornår det er tid til at sove. Derfor er det en god idé at sove på flyet, og holde dig vågen indtil normal sengetid på din nye destination.

Mild jetlag på rejser mod vest

Rejser vestpå giver typisk en mildere form for jetlag. Det skyldes, at kroppen lettere kan forlænge sin døgnrytme, når vi rejser i samme retning som sollyset. Her er tricket at lade være med at sove på flyet, og først gå i seng på destinationen, når de lokale går i seng. Derved strækker du døgnet, og du kan derfor være meget træt i de sidste timer af dagen. Til gengæld vil din døgnrytme allerede næste morgen være nogenlunde normal, og på den måde undgår du de værste jetlagsymptomer.


Kilder: