Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Kvinde sover med et smil på læben og med barn i baggrunden

Sådan får du den bedste powernap

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvn, Powernap, Middagslur

En god powernap kan gøre underværker for dit energiniveau og hjælpe dig med at kvikke op på kort tid. Men det er ikke ligegyldigt, hvor længe din middagslur varer, for bliver den for lang, risikerer du at blive endnu mere døsig og groggy, end da du gav dig i kast med powernappen. 

Hvordan får du den bedste powernap?

En god powernap er ikke kun for børn og ældre. Vi kan alle have glæde af en lille lur, som får os op på dupperne. For at få mest ud af din powernap kan det være en fordel at følge disse gode råd:

  • Sæt en alarm på dit vækkeur, så du er sikker på at stå op, når tid er.  Når alarmen er sat, kan du slappe helt af og hengive dig til søvnen uden at bekymre dig om, at du kommer til at sove for længe.
  • Kender du dig selv godt nok til at vide, at du formentlig vil forlænge din middagslur ved at trykke på snooze-knappen, så placer dit vækkeur uden for rækkevidde, så du er nødt til at stå op for at stoppe lyden.
  • Sæt din telefon på lydløs og brug ørepropper til at udelukke andre lyde, der kan forstyrre dig i din blund. 
  • Kan du ikke falde hen, så nøjes med at hvile med lukkede øjne, det har trods alt også en effekt.
  • Er du vant til at sove til middag, så vil det være lettere for dig at døse hen, da kroppen er fan af vaner og gør sig bekendt med dit søvnmønster. 
Bliv klogere på, hvor lang tid du skal bruge på middagsluren i denne miniguide: 


2-5 minutter

En kort powernap på 2-5 minutter lyder måske ikke af meget, men det kan godt have en virkning, at du sætter dig ned og lukker øjnene for en stund. Selvom du har travlt og ikke føler, at du har tid til at hvile, så er de få minutter godt givet ud, da de kan tage toppen af din træthed. 

10-20 minutter

En god lur på 10-20 minutter er ideel til at booste din energi og gøre dig mere opmærksom. Årsagen til, at en hurtig lur kan friske dig op, er, at du ikke når at falde i dyb søvn på så kort tid. Holder du dig inden for 20 minutter vil dit søvnstadie være let, og du vil både føle dig mere frisk og have let ved at vågne.  

30 minutter

Hvis du powernapper i 30 minutter, er der høj sandsynlighed for, at du vågner desorienteret og groggy. Det skyldes, at din søvn er nået til et dybere søvnstadie, og når du bliver afbrudt midt i den dybe søvn, kan det næsten føles som at have tømmermænd. Du kan forvente at skulle bruge 30 minutter på at komme til dig selv og opnå effekt af din middagslur.

60 minutter

En middagslur på en time er ikke at foretrække, da den kan få dig til at føle dig endnu mere træt. Powernappen kan dog have en mindre gavnlig virkning på din hukommelse, men du kan forvente at være meget døsig, når du vågner.

90 minutter

En powernap på halvanden time føles som at få ladet batterierne op, og sådan en lur kan virkelig kvikke dig op. 90 min er nemlig varigheden af en komplet søvncyklus, og det giver kroppen tid til genopbygning. Men sov ikke længere end 90 minutter, for så er der ikke længere tale om en powernap, og du risikerer derved at lave rod i din døgnrytme.

Hvornår og hvor er det mest optimalt at tage en middagslur?

Powernapper du om aftenen risikerer du, at den lille lur kommer i konflikt i din nattesøvn, og så kan din døgnrytme kokse, så du får vendt rundt på dag og nat. Pas derfor på med at powernappe om aftenen.

Omgivelserne for din powernap har også betydning for, hvor god din lur bliver. Sørg for at ligge komfortabelt, så du får mest ud af din powernap. Vær opmærksom på, at høje lyde, lys eller kulde kan forhindre dig i at få optimal lur. 18 grader er den mest optimale temperatur, når du skal have en god lur. Har du mulighed for at tage et varmt tæppe over dig, så er det helt perfekt.