Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom

Kom nattesved til livs og sov bedre

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvn, Søvncyklus, Søvnbehov

De fleste mennesker har prøvet at vågne op badet i sved om natten. For nogle sker det kun i forbindelse med et uhyggeligt mareridt, men for andre sker det ofte, og det kan selvsagt være meget generende at vågne op i en fugtig seng. ”Hvorfor sveder jeg om natten, og hvad kan jeg mon gøre ved det?” spørger du måske dig selv. Og der er faktisk flere ting, du selv kan gøre for at minimere problemet. Læs videre, og bliv klogere på nattesved!

Fakta om nattesved

Hvis sved om natten er et problem for dig, skal du ikke nødvendigvis bekymre dig. Nattesved er nemlig sjældent et tegn på sygdom, og man vil som regel opleve andre symptomer, hvis man er alvorligt syg. Derimod kan syntetisk sengetøj, for meget sengetøj eller en forkert temperatur i soveværelset føre til øget svedproduktion om natten, ligesom nattesved også er en bivirkning ved mange typer af medicin samt ved indtag af stærk mad, koffein og alkohol.

Her kan du læse mere om, hvordan alkohol påvirker din søvn. Andre årsager til nattesved kan være, at din hormonbalance er i ændring, så som når kvinder går i overgangsalderen, eller hvis du er inde i en stresset periode. Du kan få mere viden om stress og søvn her.

Hvorfor sveder vi om natten?

Det er helt naturligt at svede. Grunden til, at vi sveder, er, at kroppen regulerer sin temperatur, så den ikke bliver for varm. Når vi bliver våde af sved, afkøler sveden vores kroppe, og vi undgår på den måde at overophede. Dette sker naturligvis også om natten. Hos nogle mennesker virker denne temperaturregulering ikke lige så godt, som den gør hos andre, hvilket kan føre til problemer med, at de sveder meget om natten.

Nattesved er et relativt almindeligt problem, og det kan som nævnt ovenfor have mange forskellige og som regel ganske ufarlige årsager. Men vågner du ofte gennemblødt af sved, tilsyneladende uden årsag, kan det dog alligevel være en god idé at vende det med din læge for en sikkerheds skyld.

Til kamp mod sved om natten!

Selvom det er helt normalt at svede om natten, kan det stadig være generende og forstyrrende for søvnen. Heldigvis er der flere ting, du selv kan gøre for at afhjælpe problemet.

Du kan købe sengetøj lavet af naturlige fibre, så som bomuld eller hør. En favorit hos mange er sengetøj i bomuldssatin, fordi den særlige satinvævning gør sengetøjet ekstra blødt.

Du kan også overveje, om din dyne er for varm og tung til dig. Måske har du behov for en lettere dyne, når det bliver varmere udenfor. I så fald kan en lettere sommerdyne være en god løsning. Læs mere om sommerdyner her. Desuden er det en god idé at holde temperaturen i soveværelset under stuetemperatur, gerne omkring 18-19 grader, så din krop ikke skal bruge energi på at danne sved for at komme af med varmen.

En anden ting, der kan hjælpe, hvis du sveder om natten, er at lave afslappende åndedrætsøvelser, også kaldet mindfulness, inden sengetid, og igen hvis du vågner op og har svedt. Desuden er det en god idé at undlade at spise krydret mad, at drikke alkohol og koffeinholdige drikke 2-3 timer inden sengetid, da det kan påvirke din kropstemperatur.

Andre gode råd

Hvis du ofte sveder meget om natten, kan du risikere at give din madras en kortere levetid, idet fugten fra din krop bliver absorberet af din madras. For at beskytte madrassen kan det være en god idé med et beskyttende vådliggerlagen eller en topmadras. Sidstnævnte kan oven i købet øge sengens komfort, hvilket naturligvis også kan føre til bedre søvn.

Læs mere om, hvordan du vedligeholder din madras, og dermed forlænger dens levetid.

___________________________________________________________________________________________________________

Kilder

http://www.webmd.boots.com/sleep-disorders/guide/night-sweats-cold-sweats

http://www.medicalnewstoday.com/articles/296818.php

http://www.huffingtonpost.com/2014/09/17/stress-and-sleep_n_5824506.html