Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
3 lyskilder til den optimale soveværelsesbelysning

Husker du at tænke over belysningen i soveværelset?

Dato:

Kategori: Soveværelse

Tags: Soveværelse, LED-lys, Belysning

I de fleste hjem er soveværelset et multifunktionelt rum, der ikke kun fungerer som et soverum, men også som eksempelvis garderobe eller kontor. I soveværelset bør du derfor kombinere flere lyskilder for at få den ideelle soveværelsesbelysning. Derudover skal du vælge lysfarver, som er både varme, behagelige og afslappende for at give dig selv de bedste forudsætninger for en god nattesøvn.

Få et indblik i belysning til soveværelset, og hvilke lyskilder du skal vælge afhængig af hvilke funktioner, du har i dit soveværelse.

3 lyskilder til den optimale soveværelsesbelysning

Når du skal sammensætte lyskilderne i dit soveværelse, bør du overveje lysets farve. Samtidigt skal du huske på, at soveværelsesbelysningen skal opfylde dine praktiske behov. Du vil typisk have brug for mindst tre forskellige lyskilder for at få den optimale belysning i soveværelset:

1. Det generelle lys
2. Skarpere lys med god farvegengivelse
3. Varmt og koncentreret lys

1. Det generelle lys i soveværelset

Det generelle lys i soveværelset bruger du, når du eksempelvis skal gøre rent eller redde seng. Du bør derfor have en diffus – eller spredt – grundbelysning som den primære lyskilde i soveværelset. Du kan eksempelvis vælge en loftslampe, der spreder lyset i hele rummet.

2. Skarpere lys med god farvegengivelse

Farvegengivelse angives med en såkaldt Ra-værdi, som er et udtryk for, hvor godt en lyskilde gengiver de naturlige farver. Dagslys – eller naturligt lys – har en Ra-værdi på 100, som giver perfekt farvegengivelse.

Ved klædeskabet er det en fordel med skarpt lys, der gengiver farverne bedst muligt. En god løsning er at installere spots ved klædeskabet, LED spots har en høj Ra-værdi, der samtidigt er meget energibesparende. Læs mere i Energistyrelsens guide til elpærer

3. Varmt og koncentreret lys ved sengen

En læselampe ved sengen bør udsende lys i varme, rødlige farver for, at din krops produktion af melatonin ikke bliver nedsat. En god idé kan være at købe en specialpære med et varmt og roligt lys til din bordlampe. Derudover er det en god idé med koncentreret lys, hvor lyset ikke spredes i rummet og forstyrrer en eventuel partner.

Blåt lys i soveværelset modarbejder søvnen

Lys har forskellige farver, som påvirker din krop forskelligt. Ved højlys dag har det naturlige lys en kold, blålig farve. Derfor bør du reducere mængden af blåt lys i dit soveværelse, da det fortæller din krop, at det er dag.

Soveværelsesbelysningen bør i stedet være i varme, rødlige nuancer. Modsat blåt lys modarbejder rødt lys ikke din søvn og er derfor en oplagt lysfarve til soveværelset. Derudover er det lysfarver, som giver en behagelig og afslappende belysning i soveværelset.

Særligt lys fra smartphones og iPads udsender et kraftigt blåt lys, der forstyrrer din søvn. Du kan læse mere om, hvordan lyset fra iPads og smartphones påvirker din og dit barns søvn.