Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom

UDSALG OG ANDRE GODE TILBUD - SPAR OP TIL 60%

Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvnbehov, Søvn, Søvncyklus

​A-mennesker og B-mennesker er modsætninger af hinanden. Om du er et A- eller et B-menneske styres af din søvnrytme og dit søvnmønster og defineres ud fra, hvornår du foretrækker at gå i seng om aftenen, og hvornår du foretrækker at stå op om morgenen:

  • A-mennesker foretrækker at stå tidligt op og gå tidligt i seng. 
  • B-mennesker foretrækker at stå sent op og gå sent i seng.

A-menneske der er gået tidligt i seng


Hvornår er man et A-menneske?

A-mennesker har en søvnrytme, som følger døgnets rytme. De går tidligt i seng om aftenen, sover om natten og vågner veludhvilede op tidligt om morgenen. De trives fint med en hverdag, hvor skoledagen og arbejdsdagen starter kl. 8. Når A-mennesker går sent i seng, vågner alligevel tidligt næste morgen og kommer i søvnunderskud.

Hvad er et B-menneske?

B-mennesker har en naturlig trang til at gå sent i seng og stå sent op. Deres indre ur tikker højt og gør det svært for dem at falde tidligt i søvn og komme tidligt op. Derfor kan de komme i søvnunderskud, hvis deres hverdag er baseret på arbejde og skolegang, der starter kl. 8.

Kan man ændre sin søvnrytme?

Om man er et A- eller B-menneske påvirkes af mange forskellige faktorer, men der er undersøgelser, som peger på, at det i et vist omfang er genetisk bestemt. Derfor er det vanskeligt at ændre din søvnrytme fra den ene dag til den anden. Din krop kan dog forandre sig over tid, hvilket din døgnrytme også kan.

Vi har alle et naturligt søvnbehov, og det er derfor en fysiologisk nødvendighed for os at få vores nattesøvn, så vi kan lade vores energidepoter op.

B-mennesker bør undgå at drikke kaffe før sengetid


Gode råd til A- og B-mennesker

Der er mange holdninger og fordomme i forhold til både A- og B-mennesker, men særligt B-mennesker kan føle sig ramt, da ord som "doven" og "udisciplineret" kan klæbe til dem. A-mennesker bliver derimod associeret med morgenfriske typer, der får noget ud af dagen. Men det behøver ikke nødvendigvis at være en dårlig ting at være B-menneske. Det er individuelt fra person til person, hvilken døgnrytme, der er bedst. Nedenfor kan du læse nogle gode og konkrete råd til A- og B-mennesker. Måske kan de være relevante for dig.

Undersøgelser peger på, at til dels er genetisk bestemt om man er A-menneske eller B-menneske   


Hvordan bliver man morgenfrisk?

Hvis man er B-menneske, men skal tidligt op i hverdagen, er der forskellige gode råd, man kan prøve af, for at få det bedste ud af dagen:

Prioritér dine morgener, så du får det optimale ud af dem og får tid til at blive frisk.

Undgå at drikke kaffe efter middag, da det kan gøre det endnu sværere for dig at falde til ro om aftenen.

Dyrk motion og vær fysisk aktiv om eftermiddagen eller om aftenen – dog ikke senere end et par timer før du skal sove.

Spis aftensmad tidligere - så bliver du også tidligere træt.

Sluk din computer minimum en time før du skal sove, så du ikke udsætter dig selv for skærmens skarpe lys lige inden sengetid.  

Løs vigtige og komplicerede opgaver om eftermiddagen eller om aftenen, da det er de tidspunkter, hvor B-mennesker præsterer bedst.

Derudover er det en god idé for mange B-mennesker, at de tager en kort lur, når de kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen, hvis de skal noget aftenen. Grunden til er, at de fleste B-mennesker ikke har fået det antal timer af søvn i løbet af natten, som deres krop egentlig har behov for. En eftermiddagslur skal være på 20 til 30 min., mens en længere lur kan resultere i, at det kan være svært at falde i søvn om aftenen. 

Gode råd til A-mennesker:

Det er tankevækkende, at der er mange fordele ved at være A-menneske med en dagligdag som den, vi har i vores samfund, og knapt så mange ulemper. Alligevel er der nogle gode råd, som A-mennesker kan overveje:

Hvis du gerne vil have mere ud af din aften, kan du prøve at strække din sengetid, så du går lidt senere i seng, og dermed justerer din døgnrytme. Det kan eksempelvis være en god idé, at du sørger for at få lidt ekstra lys om aftenen.

A-mennesker er ofte mere strukturerede end B-mennesker, men det er vigtigt, at du som A-menneske husker på, at det ikke altid er sundt at have struktur og kontrol med alt hele tiden. Det kan have en negativ og stressende effekt på din døgnrytme og dit søvnmønster. Så tænk over, at det kan være sundt en gang i mellem at give slip, da det også gør, at din krop kobler fra på en anden måde.

 Undgå tv, computer, tablet og smartphone inden sengetid

Der findes ikke et ”rigtigt” og et ”forkert” søvnmønster

Da dit søvnmønster og dermed også din døgnrytme påvirkes af, hvorvidt du er et A- eller B-menneske, har det også en effekt på din hverdag. Det er vigtigt at huske på, at man ikke definerer nogle former for søvn som normale og andre som unormale. Vores søvnmønstre er forskellige, og det er vigtigt, at du lytter til din krop og dit indre biologiske ur, for det er det, som kontrollerer, hvor meget søvn du har behov for, for at være velfungerende. 

Kilder:

http://paleoleap.com/early-bird-night-owl-chronotype-affects-health/
http://www.sleepdex.org/chronotypes.htm