Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvnbehov

A-mennesker og B-mennesker er modsætninger af hinanden. Om du er et A- eller et B-menneske styres af din døgnrytme og dit søvnmønster og defineres ud fra, hvornår du foretrækker at gå i seng om aftenen, og hvornår du foretrækker at stå op om morgenen:

  • A-mennesker: Når du foretrækker at stå tidligt op og gå tidligt i seng. 
  • B-mennesker: Når du foretrækker at stå sent op og gå sent i seng.

Gode søvnråd til A- og B-mennesker

A-mennesker følger døgnets søvnrytme 

A-mennesker er kendetegnet ved at være personer, som nærmest følger døgnets søvnrytme, hvor der er fokus på søvnvaner, fordi de sover om natten og står tidligt op om morgenen.

B-mennesker elsker at sove længe

Er du et B-menneske, vil du have en naturlig trang til at være vågen til ud på de sene nattetimer. Det betyder for de fleste B-mennesker, at de skal sove længe dagen efter, for at få de nødvendige antal timer af søvn. Nogle B-mennesker har ikke mulighed for at sove længe på grund deres arbejdstider. Dette kan resultere i, at nogle B-mennesker i perioder er i søvnmangel, fordi de ikke får det nødvendige antal timer af søvn, som deres krop har behov for.

Vi har alle et naturligt søvnbehov, og det er derfor en fysiologisk nødvendighed for os at få vores nattesøvn, da vi ellers ikke får ladet vores energidepoter op.

Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Hvad styrer din døgnrytme?

Om man er et A- eller B-menneske påvirkes af mange forskellige faktorer, men der er undersøgelser, som peger på, at det i et vis omfang er genetisk bestemt.  At det er genetisk bestemt betyder også, at døgnrytmer kan være biologisk influeret, og det er derfor ikke muligt at ændre din døgnrytme fra den ene dag til den anden. Din krop kan dog forandre sig over tid, hvilket din døgnrytme også kan.

Gode råd til A- og B-mennesker

Der er mange holdninger og fordomme i forhold til både A- og B-mennesker, men særligt B-mennesker kan føle sig ramt, da ord som doven, udisciplineret, og at de sover livet væk er, hvad nogle definerer B-mennesker som. A-mennesker bliver derimod associeret med morgenfriske typer, der får noget ud af dagen. Men det behøver ikke nødvendigvis at være en dårlig ting at være B-menneske. Det er individuelt fra person til person, hvilken døgnrytme, der er bedst. Nedenfor kan du læse nogle gode og konkrete råd til A- og B-mennesker, og derved nogle råd, som måske kan være relevante for dig.

Gode søvnråd til A- og B-mennesker   

Gode råd til B-mennesker:

  1. Prioritér dine morgener, så du får det optimale ud af dem og får tid til at blive frisk.
  2. Løs vigtige og komplicerede opgaver om eftermiddagen eller om aftenen, da det er de tidspunkter, hvor B-mennesker præsterer bedst.
  3. Undgå at drikke kaffe efter middag, da det kan gøre det endnu sværere for dig at falde til ro om aftenen.
  4. Dyrk motion og vær fysisk aktiv om eftermiddagen eller om aftenen – dog ikke senere end et par timer før du skal sove.
  5. Sluk din computer minimum en time før du skal sove, så du ikke sidder og kigger ind i skærmens skarpe lys lige inden sengetid.  
  6. Derudover er det en god idé for mange B-mennesker, at de måske tager en kort lur, når de kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen, hvis de skal noget aftenen. Grunden til dette er, at de fleste B-mennesker ikke har fået det antal timer af søvn i løbet af natten, som deres krop egentlig har behov for. En eftermiddagslur skal være på 20 til 30 min., så en længere lur kan resultere i, at det kan være svært at falde i søvn om aftenen.

 

Gode råd til A-mennesker:

  1. Du kan prøve at strække din sengetid lidt, så du går lidt senere i seng, og derved forlænger din døgnrytme lidt. Det kan eksempelvis være en god idé, at du sørger for at få lidt ekstra lys om aftenen.  
  2. A-mennesker er ofte mere strukturerede end B-mennesker, men det er vigtigt, at du som A-menneske husker på, at det ikke altid er sundt at have struktur og kontrol med alt hele tiden. Det kan have en negativ og stressende effekt på din døgnrytme og dit søvnmønster. Så tænk over, at det kan være sundt en gang i mellem at give slip, da det også gør, at din krop kobler fra på en anden måde.

 Gode søvnråd til A- og B-mennesker

Der findes ikke et ”rigtigt” og et ”forkert” søvnmønster

Da dit søvnmønster og dermed også din døgnrytme påvirkes af, hvorvidt du er et A- eller B-menneske, har det også en indvirkning på din hverdag. Det er vigtigt at huske på, at man ikke definerer nogle former for søvn som normale og andre som unormale. Vores søvnmønster er forskellige, og det er vigtigt, at du lytter til din krop og dit indre biologiske ur, for det er det, som kontrollerer, hvor meget søvn du har behov for, for at være velfungerende. 

Kilder:

http://paleoleap.com/early-bird-night-owl-chronotype-affects-health/
http://www.sleepdex.org/chronotypes.htm