Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Par der ligger i seng og sover

7 gode råd mod snorken

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvn, Snorken, Hjælp mod snorken

Snorken kan være ulideligt at høre på, og det kan føre til en uønsket kamp mellem dig og den, du sover med, om hvem der kan forstyrre den andens søvn mest. Med lidt basal viden og nedenstående råd kan du måske få nattero fremover. 

Der findes flere råd til, hvordan man kan mindske eller slippe af med generne fra snorken:

  1. Undgå at sove på ryggen, da denne position nemmere blokerer luftvejene. 
     
  2. Næseplaster eller snorkespray kan fjerne eller dæmpe snorken hos nogle. 
     
  3. En ergonomisk pude kan øge luftpassagen i svælget og derved hindre snorken (læs mere om ergonomiske puder).
     
  4. Undgå alkohol og antihistaminer de sidste par timer inden du skal sove, da det kan øge snorken, fordi det bedøver muskulaturen.
     
  5. Et vægttab kan sætte en stopper for snorken, da det kan skabe mere plads til luftpassage i svælget. Få kilo kan være nok til at skabe en effekt.
     
  6. Hvis under- eller overbid er skyld i, at du snorker, så kan en tandskinne løse problemet. Forhør dig om mulighederne hos din tandlæge.
     
  7. Operation er en mulighed mod snorken, men det bør være den absolut sidste løsning, da en det kan forårsage andre problemer.

Hjælper intet af ovenstående, kan det være en løsning, at den snorkende part går lidt senere i seng, så den anden når at falde i søvn, inden ”musikken” starter. Ørepropper også hjælpe i de tilfælde, hvor der er tale om mild snorken.

Hvem snorker?

Snorken er et alment problem, og mere end hver tredje af os gør det. Er du en mand, oppe i årene og overvægtig, så øges sandsynligheden for, at du snorker. Snorken kan dog både komme fra børn, kvinder og mænd i alle aldre. 

Hvorfor snorker man?

Blokering i luftvejene, som er forårsaget af f.eks. hævede mandler, polypper eller allergi, er typiske årsager til snorken. Lyden opstår, fordi den bløde gane og de øverste luftveje klapper sammen. Når musklerne i svælget slapper af, falder tungen bagud og vibrerer mod gane og drøbel. Det giver mindre plads til, at luften kan slippe ud, og derfor opstår snorkelyden.

Hvor meget og hvor højt, man snorker, er individuelt. Det er dog ofte i den dybe søvn, man snorker mest, fordi muskulaturen er helt afslappet på det tidspunkt. Med alderen bliver vi mere slappe i vores muskulatur, og derfor ses det ofte, at vi begynder at snorke senere i livet.

Overvægtige har større tendens til at snorke, fordi fedt kan sætte sig ved ganen og give mindre plads til, at åndedrættet kan passere drøblen. Udmattelse kan også være skyld i, at vi snorker, fordi muskulaturen er usædvanlig afslappet. Mindre luftpassage under forkølelse er endnu en årsag til, at man snorker om natten. 

Har du varige problemer med snorken, bør du altid opsøge en læge, og få undersøgt årsagen til snorkeriet. 

Hvordan påvirker snorken din nattesøvn?

Mange er intetanende omkring deres snorken, indtil deres partner gør opmærksom på, at larmen er irriterende. Mild snorken påvirker ikke nødvendigvis søvnkvaliteten, men hvis du snorker tungt, kan det give søvnforstyrrelser. Det skyldes, at nogle snorker så højt, at de selv vågner ved den øredøvende larm. Søvnforstyrrelser kan også opstå, fordi lyden har vækket den, der sover ved siden af. Partneren puffer irrtabelt til den, der snorker, som så også vågner.

Det er ikke farligt at snorke, men det kan i svære tilfælde være tegn på søvnapnø. Det er sundhedsskadeligt, fordi vejrtrækningen afbrydes i 10-60 sekunder, for derefter at ende i et kæmpe snorkebrøl.

Mål dit søvntal med JYSKs søvntest

Er du nysgerrig omkring din egen søvn? Tag vores Søvntest og find dit søvntal i forhold til andre personer som dig.

 


Kilder:

http://sleepfoundation.org/sleep-disorders-problems/other-sleep-disorders/snoring
http://www.sleepeducation.com/essentials-in-sleep/snoring/overview-and-facts