Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Par der sover sammen i en seng

Sådan deles du og din partner om sengen

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Hjælp mod snorken, Snorken, Snooze, Soveværelse, Søvn

Når du deler seng med din partner, kan I kæmpe med snorkeri, dynetyveri og uro hvis en af jer vender og drejer sig i søvne. I kan løse det ved at sove i hver sin seng, eller du insistere på, at din partner tilbringer natten på sofaen, men læs lige vores tips inden – måske kan I fortsætte med at dele seng...

Sådan stopper du snorken hos din partner

Både den der snorker og den der skal høre på snorkeriet får dårlig søvnkvalitet. Mænd er mere tilbøjelige til at snorke, og det har desværre tendens til at blive værre, når de bliver ældre. Alkohol tæt på sengetid har også en negativ effekt, ligesom det at sove på ryggen.
Det kan du gøre, hvis din partner snorker:
  • Vend din partner om på siden. Det siges, at man kan fastgøre en hård genstand, fx en tennisbold, bag på pyjamasskjorten, så det er for ubehageligt at ligge på ryggen.

  • Byg en væg af puder for at stoppe snorken, inden den når dine ører.

  • Brug en app med "hvid støj" på din smartphone for at overdøve snorkeriet. 

Er I uenige om den ideelle rumtemperatur?

Den ideelle temperatur i soveværelset varierer fra 15 til 22 grader. Men der er individuelle præferencer, der kan være ret udfordrende for jer begge.

Det kan I gøre:
Gå på kompromis! Hvis din partner foretrækker 16 grader, og du foretrækker 21 grader, vælger I en temperatur midt imellem. Den kuldskære kan tage en kraftigere pyjamas på, og det menneskelige varmeapparat kan kaste dynen af sig. Hvis I har god plads, kan I også anskaffe jer en større seng, så den person, der har det varmt, er ikke så påvirket af den andens kropsvarme.

I har forskellige præferencer inden for sengetyper

Nogle mennesker kan bedst lide en fast madras, mens andre foretrækker en blød. Hvis I er uenige på dette punkt, er der en nem løsning: Få jer en madras, som er blød på den ene side og fast på den anden. Madrasser med memory-skum er et godt valg, da de tager form efter vægt og kropsstørrelse. Bare sørg for, at I ikke bytter side. I kan også investere i to forskellige enkeltsenge og skubbe dem sammen.

Du er A-menneske og din partner er B-menneske

Vi har alle et indre ur, der afgør, hvornår vi er klar til at sove om aftenen, og hvornår vi vågner om morgenen. Det er næsten umuligt at ændre på, og hvis dit og din partners indre ur er ude af sync, kan det være ret irriterende for jer begge. Dette gælder også, hvis en den ene halvdel i forholdet arbejder tidligt, mens den anden har aftenarbejde.

Det kan I gøre:

  • B-mennesket er ekstra stille om aftenen, så det ikke vækker A-mennesket

  • A-mennesket er stille om morgenen, hvor B-mennesket sover længe

  • B-mennesket bruger hovedtelefoner til at lytte til musik eller se tv om aftenen

  • A-mennesket bruger en øjenmaske til at lukke lys ude

  • Den, der skal tidligt på arbejde, står op, når alarmen lyder i stedet for at trykke på "snooze"-knappen igen og igen

Du falder nemmest i søvn med beroligende støj, og din partner foretrækker fred og ro

For nogle mennesker er der ikke noget mere søvndyssende end dåselatter eller måske en podcast om politik. Hvis en af jer har det sådan, og den anden har brug for stilhed for at falde i søvn, gør i sådan her:

  • Anskaf nogle hovedtelefoner til den støj-afhængige

  • Aftal at slukke for tv'et efter 20-30 minutter

  • Brug en app med "hvid støj" på din smartphone eller brug ørepropper

Du bor med en dynetyv

Din partner gør det ikke med vilje - men du ender nat efter nat uden dyne fordi din partner har stjålet den. Hvis dynetyveriet sker regelmæssigt, så få hver jeres dyne eller en ekstra bred dyne.

En af jer vender og drejer sig hele natten

Alle ændrer soveposition mindst et par gange hver nat, men nogle mennesker har tendens til at være ekstra rastløse. De kan ikke gøre for det, men hvis det betyder, at I begge kæmper for at falde i søvn, så gør I sådan her:

  • Få jer to dyner, så I mærker mindre til hinandens bevægelser

  • Brug puder til at skabe en lille "vold" imellem jer

  • Overvej at anskaffe jer en større seng, så I har mindre fysisk kontakt om natten. Jo større seng I kan få plads til, desto bedre søvn får I begge.

Hvornår er det dårligt for dig at dele en seng med din partner?

Par i et forhold påvirker ofte hinandens søvn positivt, da de følger et fast mønster for dagen. De spiser ca. samme tid hver dag og holder samme sengetid, og det har en positiv effekt på vores interne ur.

Læs også om sengetidsritualer og søvnkvalitet.

Personer, der lever i et forhold har også en tendens til at føle sig mere trygge. Dette reducerer kroppens niveauer af stresshormoner og fører til en mere ubrudt søvn.

Der kan dog også være ulemper ved at dele seng. Forskere har opdaget, at personer i et parforhold synkroniserer deres søvnfaser, når de sover i samme seng. Dermed kan en person med en søvnforstyrrelse kan drage fordel af at dele seng med en person med en sund søvn - men det kan være en ulempe for personen med sund søvn. Med andre ord: Hvis din partner er søvnløs, og du ikke er det, kan det være godt for ham/hende at dele seng med dig - men dårligt for dig.

Kilder:
https://www.healthcentral.com/article/sharing-a-bed-with-a-partner-bad-for-your-sleep
http://www.health.com/health/gallery/0,,20872605,00.html#your-partner-s-snoring-leaves-you-staring-at-the-ceiling-0


Mål dit søvntal med JYSKs søvntest

Er du nysgerrig omkring din egen søvn? Tag vores Søvntest og find dit søvntal i forhold til andre personer som dig.

JYSKs Søvntest