Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Giver din partner dig en urolig søvn?

Giver din partner dig en urolig søvn?

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Søvnbehov, Søvnløshed

De fleste i et fast parforhold sover sammen med deres partner, og du kan formentligt nikke genkendende til, at din bedre halvdel på et tidspunkt har været skyld i, at du har haft en urolig søvn. Fordelene ved at sove sammen - såsom styrket intimitet og bedre modstandsdygtighed over for stress og angst, taler dog for, at du og din sengemakker finder en løsning på, hvordan I bedst kan sove sammen.

Sådan sover I godt sammen

Når du sover sammen med din partner, kan det forstyrre din søvn, hvis I har forskellige behov. Det er derfor en god idé, at blive enige om, hvordan I håndterer forskellige præferencer:

  • Soveværelsets temperatur
  • Madrassens hårdhed
  • Lys i soveværelset

I kan forsøge at gå på kompromis, men der er også andre mere optimale løsninger. Er I uenige om soveværelsestemperaturen, kan I løse det ved at vælge en tykkere eller tyndere dyne. Er det madrassens hårdhed, der forstyrrer søvnen for den ene part, kan I vælge hver sin enkeltmandsseng, og lægge en tyk topmadras over, som dækker begge senge. Dermed føles det som én seng, der tilgodeser begge jeres madraspræferencer.

 
Er det lys eller mangel på samme, der gør, at I ikke sover optimalt sammen, så sørg for at have hver sin natlampe. Desuden kan det være en idé, at have et mørklægningsgardin, hvis din partner generes af lys fra gaden eller morgensol. Omvendt kan I undlade at rulle mørklægningsgardinet helt ned, så der slipper lidt lys ind, hvis din partner ikke sover godt i et helt mørkt rum.

Tag hensyn til forskellige søvnvaner

Din partners søvnvaner kan være skyld i, at du får en urolig søvn. Det er ikke sikkert, at din partner ved, hvor irriterende det er for dig. Derfor er det en god idé at drøfte jeres rutiner og vaner: 

  • Fjernsyn før sengetid
  • Forskellige sengetider
  • Snoozing

Det er individuelt fra person til person, om man kan lide at se fjernsyn eller ej, inden sengetid. Det er bare ikke sikkert, at din partner har den samme holdning. I bør derfor være enige om, om fjernsynet skal være tændt eller ej. Det kan nemlig give en forstyrret og urolig søvn for den ene part, hvis man ikke kan falde til ro med fjernsynet tændt.

Det kan derudover også give en forstyrret søvn, hvis I går i seng eller står op på forskellige tidspunkter. Prøv at nærme jer hinandens sengetider. Er det ikke muligt, bør I være enige om, at den der går sidst i seng, tager ekstra hensyn. Omvendt skal personen, som står først op om morgenen ikke benytter snooze-knappen i timevis, da snoozing forstyrrer den andens søvn.

Andre årsager til urolig søvn

Den man tugter, elsker man - men det kan være svært at overbevise din partner om, hvis du har uddelt en kærlig, men velment lammer, fordi din partner fylder, skærer tænder eller snorker. Der er heldigvis råd mod snorken og larmende tænder, mens sovestillingen er et ubevidst valg, der kan være svær at ændre.

Andre søvnforstyrrelser kan være, at din partner vender og drejer sig kontant. Det kan være fordi, at din partner går eller snakker i søvne. Det kan være, at du selv kender til flere grunde? Del dem gerne i kommentarfeltet her på siden.

 

Sådan vælger du den rigtige hovedpude?

Se mere i vores videoguide