Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom
Kvinde der ser smilende på sovende barn i seng

Forstyrrer iPad’en dit barns søvn?

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Børneværelse

Hiver du iPad’en frem, når der skal læses godnathistorie for dine børn? Forskning viser, at det blå lys fra iPads snyder hjernen til at tro, at det er dag. Dermed kan en iPad forhindre dit barn i at nå vigtige dybe søvnfaser. Børn føler sig desuden mindre søvnige efter brug af iPads, og det hjælper ikke just de børn, der har svært ved at falde i søvn.

Længere tid at falde i søvn

Stærkt blåt lys kan skubbe døgnrytmen, og det kan derfor have en regulerende effekt på børns søvn. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at give børn en iPad med i seng. Lyset fra iPad’en betyder, at barnet er længere tid om at falde i søvn, samtidig med at der bliver produceret op til 55% mindre af søvnhormonet melatonin.

Mindre REM-søvn

Børn drømmer mere end voksne, og de forskellige stadier af søvn bliver påvirket ved brug af en iPad inden sengetid. Det betyder, at barnet vil få mindre REM-søvn, og derfor drømmer barnet mindre. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på at mindske skærmforbruget inden sengetid.
  

Begræns skærmtiden til maks. 2 timer om dagen

Uanset om der er tale om iPads, fjernsyn eller smartphones, er det vigtigt, at du forsøger at begrænse barnets skærmtid. Det anbefales, at børn på under to år har mindst muligt skærmtid, mens børn på to år og opefter ikke har mere end to timers skærmtid dagligt.

Fjern mobil, iPad og tv fra børneværelset

Ved at begrænse skærmtiden sørger du for, at dit barn ikke erstatter socialt samvær, fysiske aktiviteter og kreativ leg med elektronisk underholdning. En måde du kan minimere skærmtiden på er ved at fjerne smartphonen, iPad’en og tv’et fra børneværelset.

Brug night shift-funktion

Hvis iPad’en eller mobilen absolut skal i brug før sengetid, kan du anvende en night shift-funktion, som erstatter skærmens blå lys med brune toner, der er mere søvnvenlige.

Børns brug af iPads har sine fordele

Børn og iPads er ikke udelukkende en negativ kombination. Der findes mange gode apps til børn, som kan lære dem nyttige ting. Det kan være applikationer, der hjælper med at øve og træne barnets motorik, forbedre regne- eller stavekundskaber – alt efter barnets alder. 

Undersøg, hvilke applikationer dit barn bruger på sin iPad, så du er sikker på, at det er et acceptabelt indhold. Vær derudover også opmærksom på, at dit barn ikke kan foretage køb i app’en. På den måde undgår du, at din regning løber løbsk.

Hvad mener du?

Hvad er din holdning til børns brug af iPad’s, og hvilke regler har I hjemme hos jer? Del gerne dine erfaringer og anbefalinger i kommentarfeltet her på siden.

 

Birgitte E-Business Content Specialist
Olsen

Har aldrig haft elektronisk udstyr i soveværelset eller børneværelserne. Vores børn har nu selv børn og har valgt at følge samme eksempel, hellere en god bog at læse i før man sover.

janlass@hotmail.dk

Man skal helst begrænse brug af alt elektronik det forstyrrer vores ( de voksne )og børnenes søvn ,en ordentligt nats søvn er det bedste der er for, at man kan fungere optimalt næste både voksne og børn ,7 til 8 timer helst

ebba jensen

Jeg er meget imod børn/voksne bruger iPad mere end 2 timer daglig der må sættes en grænse

Inge Liivå

Hejsa. Jeg syntes at det er fantastisk at i kommer med gode råd om en god søvn, er helt enig med jer i at I-pad og lignende ikke hører hjemme i et soveværelse, især ikke lige før sovetid. Jeg mangler dog bare at i gør opmærksom på mikrobølge strålingen fra I-pads, mobiltlf, trådløs router m.m., disse mikrobølge stråler skader og forstyrrer hele vores krop og ikke mindst forstyrrer de vores søvn. Jeg er ramt af el-overfølsomhed, dvs at min krop reagerer negativt på den trådløse teknologi og jeg ved at flere hundrede mennesker har store problemer med deres søvn m.m. Jeg har ikke selv hjemme boende børn, men vil da utrolig gerne hjælpe med lidt oplysning til forældrene :-)
Hvis man vil have en god søvn kræver det selvfølgelig også en god madras, sengetøj m.m..
Jeg kan huske da jeg var lille kunne vi ligge med bar ryg og en anden person tegnede på min ryg med sin finger, og jeg skulle så gætte hvad vedkommende tegnede, det var rigtig afslappende og afstressende.
Hvad med at give forældrene dette råd om at tænde et lille hyggelys og så lege denne leg med barnet inden det skal falde i søvn. Ingen bøger eller I-pad, men en blid berøring, er sikker på at børnene vil elske det.
Kik evt. på www.ehsf. og få mere viden om den skadelige stråling. :-)
hav en dejlig dag :-)

Kommentarer