Din kurv

Din kurv er tom

Din kurv

Din kurv er tom

DYNE- OG PUDEDAGE | SPAR 20-60%*

SE ALLE TILBUD

Den optimale sovestilling når du er gravid

Dato:

Kategori: Søvnråd

Tags: Gravid, Sovestillinger

Din sovestilling har betydning for kvaliteten af din nattesøvn under din graviditet. Hormoner der farer rundt i kroppen, benkramper, rygsmerter, en voksende og sparkende mave, er blot nogle af de ting, der kan forstyrre din søvn. Som gravid har du særligt brug for en dyb og sammenhængende søvn, da din krop arbejder på højtryk. Sovestillingen kan påvirke din graviditet og selve fødslen.  Derfor er det en god idé at få gode sovevaner indprentet allerede fra starten af din graviditet. 

Særlige søvntip til dig, der er gravid

Hvis du allerede får en god soverutine fra starten af din graviditet, bliver det nemmere for dig at sove godt jo tættere terminen kommer. Din sovestilling er vigtig, men der er også andre ting, du som gravid kan gøre for at sove godt:

  • En pude mellem knæene gør søvnen mere behagelig, når du ligger på siden eller maven
  • Støt din mave og ryg med en pude, som støtter godt op om kroppen
  • Overvej om din madras er hård nok til din graviditetsvægt
  • Forebyg mod kramper ved at strække dine lægmuskler før sengetid
  • Hav en lidt køligere temperatur end normalt i soveværelset, da du har det varmere som gravid
  • Føler du dig træt om dagen, så snup en kort lur. Et kort hvil bidrager til din restitution, og bør ikke ødelægge din nattesøvn, så længe du nøjes med 30 minutter.  

Gravide sover bedst på venstre side

Den bedste sovestilling under graviditeten er på siden, især den venstre side. Dermed ikke sagt, at du ikke bør sove i andre positioner, da det vigtigste er, at du ligger komfortabelt. Fordelen ved at ligge på venstre side, når du er gravid er, at det forbedrer blodgennemstrømningen til dig og din baby. Højre side er også en glimrende sovestilling under graviditeten.

Når du sover på siden aflaster du ryggen for pres fra gravidmaven. Og din nyre kan tilmed bedre nedbryde affaldsstoffer i denne sovestilling. Du kan med fordel bøje dit ene eller begge knæ, når du sover på siden, da det letter belastningen på din krop og giver en mere behagelig søvn.

Maven kan være en umulig sovestilling  

Maven er ikke nogen god sovestilling, hverken for gravide eller andre, da denne position belaster ryg, nakke og led. Hvis du sover bedst på maven, kan du dog roligt fortsætte med denne sovestilling, så længe du finder det behageligt. Det vil være en god idé at sove uden pude eller med en meget lav pude, så du bedre undgår nakkespændinger. 

Det kan føles ubehageligt at ligge på maven, jo større den bliver, og for nogle er det ligefrem umuligt. De fleste kan dog godt sove på maven indtil 5. måned, hvor maven endnu ikke har vokset sig alt for stor. I denne sovestilling kan du med fordel bøje det ene ben ud til siden, derved giver du bedre plads til livmoderen. 

Sov ikke på ryggen under din graviditet

Vi har før skrevet om sunde sovestillinger, hvor de forskellige sovepositioner blev gennemgået. Her blev ryggen udnævnt til den bedste position, fordi den aflaster din nakke og lænd. Ryggen er dog ikke den optimale sovestilling, når du er gravid. Ofte giver det helt sig selv, at det ikke er behageligt at sove på ryggen med en tung mave. Nogle oplever endda, at de vågner, hvis de under søvnen har vendt sig på ryggen.

Gravide skal helst undgå at sove på ryggen, fordi vægten fra barnet presser på de store blodårer. Det kan mindske tilførslen af blod, næring og ilt til barnet. Det er ikke farligt, hvis du kommer til at sove på ryggen, og ofte vil det først være sidst i graviditeten, du kan opleve ubehag ved denne sovestilling. En anden grund til ikke at sove for meget på ryggen er, at det kan få barnet til at vende uhensigtsmæssigt med hovedet opad, og derved gøre fødslen mere vanskelig.

Få flere soveråd på vores blog og lær, hvordan den rette dyne, pude og madras kan forbedre din nattesøvn.  

Martin JYSK

Kommentarer